7 Jul 2010

Svar fra DSB omkring reklameskærme i s-toget

Jeg skrev i Onsdags en klage til DSB kundeservice omkring larmen fra reklameskærmene i S-toget. Tidligere idag fik jeg svar fra deres kundeservice.

Kære Morten Sjøgren

Tak for din e-mail.

Skærmene i S-togene er som bekendt meget nye. S-tog vil i starten være meget opmærksomme på både indhold og lydniveau. Vi har i den første tid justeret lyden og har nu et niveau, som vi mener bør være acceptabelt for de fleste.

Hos S-tog følger vi løbende op med kundeundersøgelser, hvor vi beder kunderne om at fortælle os deres mening om det, der bliver bragt på skærmene. Vi véd allerede, at en overvægt af vores kunder gerne vil have disse informationer, når de rejser med S-tog. På længere sigt vil skærmene give os mulighed for at informere direkte til kunder om forsinkelser og pludselige ændringer i trafikken.

Vi lytter selvfølgelig til de kunder, som lige nu ikke er så glade for den nye informationskilde, men vi tror, at også disse kunder med tiden vil kunne se fordelene ved de nye skærme. Vi sammenligner det lidt med dengang vores kunder begyndte at tale i mobiltelefon under rejsen. I starten fik vi en masse henvendelser fra kunder, som blev forstyrret af disse samtaler. I dag har langt de fleste kunder accepteret, at mobiltelefoner er en naturlig del af vores daglige kommunikation. Vi er ret sikre på, at vores kunder på samme måde efterhånden vil se fordelene ved den nye informationskilde.

Jeg beklager, at du føler det generende, at der er lyd på de TV-skærme, som er sat op i S-togene. Jeg kan oplyse, at vi i starten af sidste uge justerende lyden ned, så den gerne skulle være mere acceptabel.

Hensigten med TV-skærmene er at tilbyde relevant trafikinformation, hvor kunderne er, og at fortælle om vores andre gode tilbud. Indholdet er mikset sammen i blokke af 20 minutters varighed, som består af nyheder, vejrudsigt, reklamer, underholdning og S-togs information.

Der er Stillezoner i alle S-tog, hvor der ikke er TV. DSB S-tog har ikke aktuelle planer om at tage TV-skærmene ned igen.

Du kan holde dig opdateret om STV på dette link: http://www.dsb.dk/S-tog/Tv-i-S-toget/

Med venlig hilsen

<NAVN FJERNET>
DSB S-tog, Kundecenter, Kundeservice

07.07.2010

Her er mit svar til DSB:
Mange tak for dit svar.

Tak for din e-mail.

Skærmene i S-togene er som bekendt meget nye. S-tog vil i starten være meget opmærksomme på både indhold og lydniveau. Vi har i den første tid justeret lyden og har nu et niveau, som vi mener bør være acceptabelt for de fleste.

Jeg oplevede det her onsdag formiddag i sidste uge. Lydniveauet var alt andet end acceptabelt, jeg håber det var før I har sat det ned, selvom onsdag ikke ligefrem er starten på ugen.

Jeg har heldigvis ikke været i et tog med de skærme siden, da det giver mere mening af tage s-tog-bussen til Birkerød end det gør at tage til Farum og håbe på at 500S passer nogenlunde med toget og efterfølgende bus i Birkerød (hvilket den aldrig gør).

Hos S-tog følger vi løbende op med kundeundersøgelser, hvor vi beder kunderne om at fortælle os deres mening om det, der bliver bragt på skærmene. Vi véd allerede, at en overvægt af vores kunder gerne vil have disse informationer, når de rejser med S-tog. På længere sigt vil skærmene give os mulighed for at informere direkte til kunder om forsinkelser og pludselige ændringer i trafikken.

Det lyder også fint, men drop lyden. Der er ingen rimelig grund til at forpeste s-togene med endnu mere støj end der er i forvejen. I kan gøre som i busserne, hvor man skal stille ind på en FM-frekvens for at få glæde af lyden og vi andre kan få fred.

Vi lytter selvfølgelig til de kunder, som lige nu ikke er så glade for den nye informationskilde, men vi tror, at også disse kunder med tiden vil kunne se fordelene ved de nye skærme.

Jeg tvivler ærligtalt på, jeg vil komme til at sætte pris på disse skærme, så længe jeg er nød til at kunne hører dem i toget.  Jeg sætter generelt ikke pris på ting der støjer, når jeg prøver at slappe af, såsom folk der snakker højlydt, folk der snakker højlydt i telefon, folk der lytter til musik tre sæder væk på et niveau som om jeg selv har hovedtelefoner på eller irriterende reklameskærmer der har et højere lydniveau end disse.

Vi sammenligner det lidt med dengang vores kunder begyndte at tale i mobiltelefon under rejsen. I starten fik vi en masse henvendelser fra kunder, som blev forstyrret af disse samtaler. I dag har langt de fleste kunder accepteret, at mobiltelefoner er en naturlig del af vores daglige kommunikation. Vi er ret sikre på, at vores kunder på samme måde efterhånden vil se fordelene ved den nye informationskilde.

Nu synes jeg også at folks mobilsnak kan være ret irriterende, men det er vand i forhold til det jeg oplevede i toget. Folk snakker normalt ikke hele turen, jeres skærme holder såvidt jeg kan se ikke op med at larme, de fleste mennesker der snakker i mobil prøver at holde niveauet så lavt at andre kan være i rum med dem, lydniveauet var alt andet end det.

Jeg beklager, at du føler det generende, at der er lyd på de TV-skærme, som er sat op i S-togene. Jeg kan oplyse, at vi i starten af sidste uge justerende lyden ned, så den gerne skulle være mere acceptabel.

Jeg håber det var efter jeg oplevede det. For ellers bliver I virkelig nød til starte forfra på det.

Hensigten med TV-skærmene er at tilbyde relevant trafikinformation, hvor kunderne er, og at fortælle om vores andre gode tilbud.

Vel, med fokus på "tilbud". Hvis skærmene kun blev brugt til oplysning ville det være fint, men det gør de jo ikke. De bliver brugt til støjende reklamer og støjende TV af laveste kvalitet, det er jo DR Update.

Indholdet er mikset sammen i blokke af 20 minutters varighed, som består af nyheder, vejrudsigt, reklamer, underholdning og S-togs information.

Der er Stillezoner i alle S-tog, hvor der ikke er TV. DSB S-tog har ikke aktuelle planer om at tage TV-skærmene ned igen.

Jeg har ikke så meget imod skærmene, hvis de bare var stille. Jeg kan ignorere billeder uden problemer, støj er derimod et stort problem.

Du kan holde dig opdateret om STV på dette link: http://www.dsb.dk/S-tog/Tv-i-S-toget/

Tak det vil jeg gøre.

Med venlig hilsen

<NAVN FJERNET>
DSB S-tog, Kundecenter, Kundeservice

07.07.2010


Tags: